بلاگ

رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش دهد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش دهد.

این وضعیت در افرادی که باردار هستند رخ می دهد و می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
درمان های کمی وجود دارد که می تواند خطر پره اکلامپسی را کاهش دهد.
طبق یک مطالعه جدید، رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است به کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی در زنان در دوران بارداری کمک کند.
پره اکلامپسی – یک عارضه جدی و تهدید کننده زندگی بارداری – یکی از عوامل افزایش نرخ مرگ و میر مادران است.
گزارش مجله انجمن قلب آمریکا، نشان داد که خطر ابتلا به پره اکلامپسی در زنان باردار که رژیم مدیترانه ای دارند تقریباً ۲۰ درصد کاهش یافته است.

دکتر دانا هونس، متخصص تغذیه در مرکز پزشکی UCLA، استاد دانشکده بهداشت عمومی فیلدینگ UCLA و نویسنده کتاب Recipe for Survival گفت: “از آنجایی که پیش بینی اینکه چه کسی به پره اکلامپسی مبتلا می شود دشوار است، داشتن یک مداخله غذایی که می تواند خطر پره اکلامپسی و سایر عوامل خطر مرتبط با آن را کاهش دهد.”

رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش دهد

این مطالعه شامل داده‌های بهداشتی بیش از ۸۵۰۰ زن بود که از مرکز پزشکی بوستون تحت مراقبت قرار گرفته بودند – مرکز پزشکی بوستون یک مرکز مراقبت‌های بهداشتی که عمدتاً جمعیت‌های نژادی و قومی کم‌درآمد و کم‌درآمد را درمان می‌کند.

نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان، حدود ۴۷ درصد، سیاه پوست، ۲۸ درصد اسپانیایی تبار، و بقیه سفیدپوست یا زنان نژاد دیگری بودند.

تیم تحقیقاتی پرسشنامه هایی را بین افراد توزیع کرد که شامل سؤالاتی در مورد رژیم غذایی و عادات غذایی آنها بود.

این گزارش نشان داد که ۱۰ درصد از افراد مبتلا به پره اکلامپسی بودند و کسانی که قبل از بارداری دیابت یا چاقی داشتند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی بودند.

خطر ابتلا به پره اکلامپسی در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کردند ۲۰ درصد کمتر بود.

این کاهش خطر در میان زنان سیاهپوست که در مقایسه با زنان سفیدپوست یا اسپانیایی تبار در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستند، بیشتر بود.

زنان سیاه‌پوستی که رژیم مدیترانه‌ای را دنبال نمی‌کردند در مقایسه با زنان غیرسیاهی که غذاهای معمولی رژیم مدیترانه‌ای مصرف می‌کردند، ۷۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی بودند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، زنان سیاهپوست در ایالات متحده تقریباً سه برابر در مقایسه با زنان سفیدپوست با خطر مرگ و میر مادران مواجه هستند.

توجه به این نکته مهم است که استرس ناشی از تحمل نژادپرستی، تبعیض و سیستم های نژادپرستانه ممکن است در این پیامدهای مختلف سلامت نقش داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که سوگیری در بین پزشکان و نابرابری های سیستمیک می تواند به این معنا باشد که زنان سیاه پوست حتی قبل از بارداری با مشکلات قابل توجهی در دریافت مراقبت های پزشکی مناسب روبرو هستند.
تحقیقات قبلی در مورد رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای و پره اکلامپسی ترکیبی بوده است، که نویسندگان ادعا می‌کنند که ممکن است به دلیل عدم حضور زنان پرخطر در این مطالعات باشد.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر خطر ابتلا به پره اکلامپسی تأثیر می گذارد که مطالعاتی که فقط یک عامل را بررسی می کنند، نتیجه گیری را دشوار می کند. کاسلین رضاک، متخصص تغذیه ثبت شده و متخصص تغذیه دوران بارداری و بارداری، گفت: با این حال، با اضافه کردن چندین تغییر تغذیه و سبک زندگی، می توانید به کاهش خطر کمک کنید.

چگونه عادات غذایی سالم به پره اکلامپسی کمک می کند؟

پره اکلامپسی یک عارضه جدی بارداری است که می تواند علائم تهدید کننده زندگی از جمله فشار خون بالا، پروتئینوری و علائم آسیب اندام را ایجاد کند. این وضعیت همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی طولانی مدت، حوادث قلبی و نارسایی قلبی را در زنان افزایش می دهد.

به گفته نویسندگان، رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است استرس اکسیداتیو یا عملکرد سلول های اندوتلیال را بهبود بخشد. همچنین ممکن است عملکرد عروق جفت را تقویت کند و از تغییرات متابولومیک سالم پشتیبانی کند.

دکتر هانس می‌گوید: «تصور می شود که ترکیبی از غذاهای گیاهی بالاتر، غذاهای فرآوری‌شده کمتر… غذاهایی که ضد التهاب نیز هستند و بنابراین استرس اکسیداتیو (مرتبط با التهاب) را کاهش می‌دهند، ممکن است دلیل [و] چگونگی ایجاد این اثرات مفید باشد.

دکتر جی. توماس روئیز، سرپرست OB/GYN در مرکز پزشکی MemorialCare Orange Coast در Fountain Valley، کالیفرنیا، می‌گوید: رژیم غذایی مدیترانه‌ای سطح انسولین را با بهبود کنترل گلوکز کاهش می‌دهد.

محققان در یک بیانیه مطبوعاتی گفتند که مداخلات کمی برای جلوگیری از پره اکلامپسی در دوران بارداری وجود دارد و داروها باید با دقت استفاده شوند زیرا خطراتی وجود دارد.

به گفته رویز، آسپرین نوزاد رایج ترین داروی مورد استفاده برای کاهش خطر پره اکلامپسی است.

رویز گفت: «به غیر از این، ما در حال حاضر داروهای/درمان های پیشگیرانه دیگری نداریم.

نویسندگان امیدوارند که این یافته ها روشن کند که چگونه عادات غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به پره اکلامپسی را در زنان باردار کاهش دهد.

نحوه پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای

با جایگزین کردن گوشت قرمز با غذاهای کامل و فرآوری نشده، مانند آجیل، دانه ها، حبوبات، میوه ها، سالادها و غلات کامل شروع کنید.

رضاک می‌گوید مصرف غذاهای بسته‌بندی شده و مواد مصنوعی را کاهش دهید.

روئیز پیشنهاد می‌کند از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون و خوردن پروتئین‌های بدون چربی مانند مرغ بدون پوست و ماهی – مانند ماهی قزل آلا یا هالیبوت استفاده کنید.

رزاک می‌گوید: «قبل از خوردن یک وعده غذایی، فکر کنید که آیا این غذاهای واقعی و کامل هستند، به این معنی که حداقل فرآوری شده‌اند.

هانس می گوید راه های زیادی برای تغییر وعده های غذایی وجود دارد. برای مثال، به جای یک چیزبرگر سنتی یا یک مشت گردو یا بادام هندی به جای یک کیسه چیپس سیب زمینی، یک همبرگر لوبیا را روی یک نان غلات کامل انتخاب کنید.

هانس می گوید: «هرچه میوه‌ها و سبزیجات (و غلات کامل) رنگارنگ‌تر به رژیم غذایی اضافه شود، بهتر است.

منبع: healthline.com

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش دهد

  1. کریمی گفت:

    واقعا بهترین فروشگاه اینترنتی هستید. من خرید عمده انجام دادم خیلی پشتیبانی تون عالی بود. مرسی از شما

  2. نادیا گفت:

    ماساژور آیس گلوب شاین دار و ساده سفارش دادم
    خیلی عالی بود و بسته بندی حرفه ای
    مرسی

  3. مجید گفت:

    این محصول خیلی عالیه من راضیم

  4. هانا اسلامی گفت:

    یدونه دسر خوری سفارش دادم هرکی میبینه عاشقش میشه به دوستام معرفیتون کردم مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *