بلاگ

خطر ابتلا به زونا در بزرگسالان بالای ۵۰ سال که مبتلا به کووید-۱۹ شده اند

خطر ابتلا به زونا در بزرگسالان بالای ۵۰ سال که مبتلا به کووید-۱۹ شده اند، بیشتر است.

افراد بالای ۵۰ سال به دلیل پیری سیستم ایمنی بدنشان، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زونا هستند.
محققان می گویند افراد بالای ۵۰ سال که مبتلا به کووید-۱۹ بوده اند، ۱۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زونا هستند.
آنها اضافه می کنند که افراد مسن بستری شده در بیمارستان به دلیل کووید-۱۹، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زونا هستند.
کارشناسان می گویند یکی از عوامل این است که سیستم ایمنی افراد مسن همیشه به اندازه گذشته قوی نیست.
آنها به افراد بالای ۵۰ سال توصیه می کنند که علیه کووید-۱۹ و زونا واکسینه شوند.

افراد مسنی که به COVID-19 مبتلا می شوند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زونا قرار بگیرند، زونا یک بیماری ویروسی ناشی از ویروس آبله مرغان باشند.

کارشناسان می گویند تضعیف سیستم ایمنی بدن توسط ویروس کرونای جدید می تواند باعث شیوع بیماری زونا شود، که معمولاً سال ها پس از یک مورد آبله مرغان که توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود، نهفته است.

مطالعه‌ای که توسط محققان وابسته به شرکت داروسازی GlaxoSmithKline منتشر شد – این شرکت که واکسن زونا ShingrixTrusted Source و همچنین توسعه واکسن‌ها و درمان‌های آنتی‌بادی مونوکلونال برای کووید-۱۰ را تولید می‌کند – نشان داد که شرکت‌کنندگان بالای ۵۰ سال که مبتلا به کروناویروس جدید بودند، ۱۵ درصد بیشتر در معرض خطر توسعه زونا قرار داشتند.
این مطالعه از سوابق پزشکی نزدیک به ۲ میلیون نفر مبتلا به COVID-19 و بدون ابتلا به آن استفاده کرد.
محققان گفتند افرادی که برای کووید-۱۹ نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زونا بودند.
به گفته محققان به سرپرستی آمیت باوسار، مدیر تحقیق و توسعه بالینی در گلاکسو اسمیت کلاین، خطر افزایش زونا در میان افرادی که کووید-۱۹ داشته اند، تنها در شش ماه اول پس از ابتلا به این بیماری ادامه دارد.
نویسندگان مطالعه نوشتند: «بیش از نیمی از موارد HZ توصیف شده در عرض ۱ هفته پس از تشخیص COVID-19 یا بستری شدن در بیمارستان رخ داده است، اما برخی موارد نیز پس از ۸ تا ۱۰ هفته گزارش شده است.

دکتر لیندا یانسی، متخصص بیماری های عفونی در سیستم بهداشت Memorial Hermann در هیوستون گفت: “همه انواع بیماری ها می توانند باعث ایجاد زونا شوند.”

وی خاطرنشان کرد که ویروس واریسلا زوستر از خانواده هرپس، اپشتین بار و سیتومگلو است که می تواند باعث مونونوکلئوز شود.

دکتر یانسی گفت: «زمانی که هر یک از این ویروس‌ها را دریافت می‌کنیم، برای یک عمر با ما می‌مانند و زمانی که تحت استرس هستیم دوباره فعال می‌شوند. با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن ما نیز پیر می‌شود و فعال شدن مجدد ویروس و ایجاد بیماری زونا آسان‌تر می‌شود. هر بیماری، از جمله کووید، می تواند باعث شیوع بیماری زونا شود. بنابراین، این یک نتیجه بسیار مورد انتظار است.»

با حذف COVID-19 از معادله، محققان همچنین دریافتند که خطر ابتلا به زونا در میان زنان، افراد بالای ۶۵ سال و کسانی که به طور کلی هزینه های مراقبت های بهداشتی بیشتری را متحمل می شوند، بیشتر است.

دکتر سانجیو اس.شاه، مدیر ارشد پزشکی MetroPlusHealth، به Healthline گفت: «افراد مسن بیشتر احتمال دارد پیامد ضعیفی با عفونت COVID-19 داشته باشند. آنها همچنین بیشتر مستعد ابتلا به علائم پس از بهبودی اولیه از عفونت COVID-19، به اصطلاح سندرم پس از COVID-19 هستند.

شاه افزود: «مصائب و بهبودی دیرهنگام آنها تنها در صورتی بدتر می‌شود که به زونا نیز مبتلا شوند».

او افزود، حتی پس از ناپدید شدن بثورات دردناک زونا، “ناحیه آسیب دیده پوست می تواند اغلب برای ماه ها تا سال ها دردناک بماند.”

واکسیناسیون بهترین پیشگیری است

کارشناسان می گویند که واکسیناسیون بهترین محافظت در برابر کووید-۱۹ و زونا است. واکسن زونا به ویژه برای افراد بالای ۵۰ سال توصیه می شود.

دکتر یانسی گفت: “کووید شدید می تواند کشنده باشد و زونا شدید می تواند باعث درد، زخم یا گاهی اوقات کوری شود.” “یکی دیگری را بدتر نمی کند؛ جز اینکه کووید می تواند باعث ایجاد زونا شود. ما علیه هر دو واکسن داریم.”

 

وی افزود: همه افراد بالای ۵۰ سال و هر ۱۹ تا ۵۰ سال که یک دوره زونا داشته یا دارای نقص ایمنی داشته اند، باید هر دو دوز واکسن زونا و همچنین تمام دوزهای توصیه شده واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند.

دکتر ناهید علی، نویسنده مراقبت های بهداشتی و مشارکت کننده در USARx.com، گفت که یک مورد COVID-19 یا داشتن پاسخ ایمنی تقویت شده توسط واکسیناسیون کووید-۱۹ احتمالاً می تواند باعث شیوع زونا شود، اگرچه چنین رخدادهایی نسبتاً نادر هستند.

دکتر علی گفت: «حتی اگر همبستگی وجود داشته باشد، این یک عارضه جانبی غیرمعمول با مزایای بیشتری نسبت به خطرات احتمالی است. همچنین باید توجه داشت که واکسن‌های COVID-19 باعث ایجاد زونا نمی‌شوند و فرد مستقیماً از واکسن COVID-19 به زونا مبتلا نمی‌شود. اگر این وقایع مرتبط باشند، فقط در افراد مبتلا به سویه غیرفعال [ویروس واریسلا زوستر] که توسط موارد قبلی آبله مرغان یا زونا به دست آمده اند، اتفاق می افتد.

دیدگاهی در مورد “خطر ابتلا به زونا در بزرگسالان بالای ۵۰ سال که مبتلا به کووید-۱۹ شده اند

  1. مرجانه امیری گفت:

    تیم پشتیبانی پریلند خیلی کارشون درسته
    تشکر

  2. طاهره کریمی گفت:

    از پشتیبانی پریلند و محصولات با کیفیتتون سپاسگزارم

  3. بانو پونه گفت:

    سه تا از سایتاتون فیوریتم هستن همش دارم ازشون خریدم میکنم آرایشی و لوازم خونه و اکسسوری خیلی خوبین شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *